BLOC II: El Projecte Tàndem: escola Miquel Bleach + MNAC
En què consisteix?
"Des del curs 2013-14 el Museu Nacional d'Art de Catalunya treballa conjuntament amb l'Escola Miquel Bleach dins del marc del projecte Escoles Tàndem. Aquest projecte impulsat per la Fundació Catalunya La Pedrera i recolzat pel Departament d'Ensenyament i el Consorci d'Educació de la ciutat, té per objecte fomentar l'èxit educatiu en entorns escolars complexos." Informació extreta de la web d'escoles Tàndem.

Amb aquest projecte, les escoles juntament amb els museus pretenen elaborar un canvi metodològic encarat al treball per projectes, posant la seva mirada en el VTS (Visual Thinking Strategies). Amb aquesta forma de treballar es vol fomentar el pensament crític i la comunicació en una escola on la majoria de l'alumnat prové d'altres cultures. Per aquest motiu és tan important desenvolupar la competència comunicativa i juntament amb l'art, el patrimoni i la consciència artística és possible.
És un projecte que fa treballar colze amb colze museus i escoles, elaborant una relació que aporta una visió transformadora de l'educació als infants, però també als propis mestres. Però, que aporta aquest projecte a les escoles?
- La formació i assessorament del professorat.
- Els projectes d'aula i les activitats transversals.
- L'acció comunitària que implica la participació de les famílies, la col·laboració institucional i la creació de xarxes d'entorn.
- La comunicació del projecte: el blogi la revista Creixem amb l'art.
Així doncs, el projecte Tàndem és un projecte que aposta per l'educació conjunta amb les arts a les escoles, sobretot en aquelles amb més dificultats culturals i comunicatives, tot mitjançant la formació dels mestres i la dels infants amb un mètode visual que transforma l'art en un eficaç recurs transversal i dinàmic.
La implementació progressiva del treball per projectes és un dels objectius principals del projecte, que també convida a les famílies a participar en les seves potencialitats. Aquests projectes es duen a terme a partir dels interessos dels nens i les preguntes i temàtiques que ells mateixos trien i que formen part de la seva vida quotidiana.