BLOC I: Educar para ser, Rebeca Wild

18.01.2018
Rebeca Wild
Rebeca Wild

Rebeca Wild (Alemanya, 1939) Pedagoga. Va estudiar Filologia Germànica, Pedagogia Musical i Pedagogia de Montessori. Des de 1961 resideix a Equador on el 1977 va fundar, al costat del seu marit Mauricio Wild, el «Pesta», un centre escolar alternatiu compost d'escola bressol, escola i educació permanent.

El llibre

Fruit d'un innovador projecte educatiu, viscut en el si de la família i de la comunitat "Educar per a ser" explica a pares i mestres com crear un ambient en què els nens creixin plens de curiositat i segurs de si mateixos i del seu entorn . A permetre'ls que experimentin el món i el transformin d'una manera que tingui sentit per a ells, l'adult es compromet a un aprenentatge continu i adaptable a les necessitats dels nens per satisfer-les en la mesura del possible.

En aquest sentit, la "escola activa" és una proposta: ni s'orienta cap a models d'educació anti autoritària, ni s'inspira en les escoles tradicionals basades en la disciplina. En ella, l'activitat dels nens és tan important com la dels adults. D'una banda, l'adult aprèn a respectar les estructures mentals i emocionals pròpies de cada un dels estadis del desenvolupament infantil.

El nen, per la seva banda, experimenta el valor del respecte i aprèn a respectar-se a si mateix i als adults. En lloc d'imposar un pla educatiu fix i obligatori per a tots, la "escola activa" valora la cura sistemàtica de processos d'aprenentatge capaços de renovar-se. Les dades demostren clarament que els avantatges de les formes pedagògiques alternatives es mantenen fins i tot anys més tard, durant els estudis superiors i en la vida familiar i professional.


Reflexió.....

Avui dia, quanla primera generació de nens educats en el Pesta ja ha arribat a l'edat adulta i és l'exemple més eloqüent del gran èxit d'aquest original projecte d'educació activa, valorem més que mai aquesta forma de veure l'escolaritat. Aquesta escola consisteix en oferir als nens i adolescents un ambient en el qual puguin desenvolupar les seves pròpies activitats, que els permeti moure amb llibertat i escollir entre una gran quantitat de materials, guiats per les seves necessitats interiors en les seves respectives etapes de maduració, i en intercanvi amb el seu entorn. Es formen amb més facilitat, més dedicació i segurament amb més alegria; assimilen que han de tenir iniciativa i prendre decisions, tot i que condueixin a errors; en definitiva, aprenen a assumir responsabilitats i també dificultats confiant en si mateixos.

Els elements de l'escola activa en el llibre són explicats per David Elkind, i ens diu que l'element més important és l'aprenentatge operatiu, vol dir amb una activitat espontània, experimental i en contínua renovació, amb varietat de materials de dos tipus estructurats i no-estructurats, així el nen aprèn a superar diferents dificultats. Per realitzar aquesta activitat es necessita molta varietat de materials que es vagin canviant, llibertat i que els adults no influeixin.

Una escola activa es caracteritza per que els mestres són acompanyants dels nens en super Procés d'aprenentatge, respectant sumi ritme i interessos. Per tant una Educació Activa propícia a cada infant el desenvolupament de sobre capacitat personals al màxim, per integrar-se en la societat i aportar el valuós de la seva individualitat per transformar-la. L'Escola Activa és l'escola de l'acció, del treball dels alumnes guiats pel mestre. Són ells qui investiguen i processen la informació, responsabilitzant conjuntament en el Procés d'Ensenyament-aprenentatge.

En l'Escola Activa és el mestre la figura emocionalment més propera als nens. És ell qui guia, qui col·labora amb ells, qui ajuda a prendre decisions, qui proporciona fonts d'informació, qui respecta i és respectable; és en fi, el que no amenaça ni intimida ni limita i fins pot ser objecte de crítica si, segons el parer del grup, comet alguna injustícia. Aquesta relació mestre-alumne fa possible un tipus de nen capaç d'estimar, de comprendre i de respectar els altres, en justa correspondència amb l'amor, la comprensió i el respecte que rep. En aquest ambient es produeix l'harmonia d'interessos que fa possible un dels més cars ideals de l'Escola Activa: salvaguardar l'alegria del nen. Quan acudir a l'escola és motiu de goig i d'eufòria, el nen viu d'acord amb la seva naturalesa.

En conclusió, un gran llibre que ens demostra que l'educació pot ser vista de moltes maneres i ens fa sentir la màgia de l'educació creadora, una educació que respecta al nen i al seu aprenentatge de forma significativa. Com a futures mestres, és important llegir el llibre i entendre els avantatges d'aquesta metodologia.

© 2017 Irina López. Todos los derechos reservados.
Creado con Webnode
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar